Functioneel netwerken

Hoe bouw je een krachtig zakelijk netwerk op?

Een krachtig zakelijk netwerk bouw je op door structureel aandacht te besteden aan het selectief leggen en onderhouden van zakelijke contacten en op een goede manier gebruik te maken van die contacten. Voordat je gaat werken aan het uitbouwen van je netwerk moet je eerst jezelf afvragen wat je ondernemersdoelen zijn en wat voor zakelijk netwerk je nodig hebt om die te bereiken. Bij wat voor netwerk heb je op de lange termijn het meeste baat? Is dat een vrij algemeen plaatselijk of regionaal netwerk? Of is de doelgroep van je bedrijf klein, maar specifiek? Dan heb je bijvoorbeeld meer aan een landelijk netwerk binnen bepaalde vakgebieden, met veel contacten bij kennisinstellingen of beroepsgroepen. Begin bij je persoonlijke netwerk Als je weet wat voor netwerk je het meest op kan leveren kun je op zoek gaan naar plaatsen waar je de juiste mensen kunt ontmoeten. Om te beginnen is het handig op papier te zetten van welk netwerken je al deel uitmaakt. Op welke plaatsen kom je regelmatig en hoeveel weet je van de mensen die je regelmatig ontmoet. Denk hierbij aan je eigen hobby’s, maar bijvoorbeeld ook aan de school en sportclubs van je kinderen. Als jij tenminste regelmatig met andere ouders langs de zijlijn staat te genieten van hun vorderingen. Door bij een volgende ontmoeting eens de vragen te stellen: Wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?of Wat doet jouw partner in het dagelijks leven? kom je tot de ontdekking dat je veel meer gemeenschappelijkheden hebt met de mensen die je kent en dat veel meer bekenden zakelijk interessant voor je zijn, dan je dacht. En ga dan zakelijke contacten opdoen Het bezoeken van bijeenkomsten structureel in je agenda passen is de belangrijkste voorwaarde om een netwerk uit te bouwen. Om een netwerk op te bouwen dat je daadwerkelijk winst oplevert, moet je wel tijdens netwerkgelegenheden je tijd en energie functioneel inzetten. 10 tips voor functioneel netwerken tijdens bijeenkomsten:

  1. Het begint met een goed humeur.
  2. Bedenk vervolgens wie je wilt ontmoeten.
  3. Stel jezelf niet te hoge doelen.
  4. Verdeel je aandacht over bestaande en nieuwe contacten.
  5. Houd tijdens eerste ontmoetingen het initiatief.
  6. Praten is zilver, luisteren is goud.
  7. Houd het gezellig.
  8. Onderscheid directe en indirecte doelgroepen.
  9. Ontwikkel een kaartjesprotocol.
  10. Zoek gemeenschappelijkheden en blijf jezelf.

1. Zorg voor een goed humeur

Neem voor je een bijeenkomst betreedt even de tijd voor een toiletbezoek. Een volle blaas leidt alleen maar af en dan kun je meteen even voor de spiegel kijken of alles goed zit, je ondernemerszorgen van je afschudden en jezelf een succesvolle bijeenkomst toewensen. Een ontspannen en positief mens legt veel makkelijker contacten en dát is waar je voor bent gekomen.

2. Wie wil je ontmoeten?

Als het mogelijk is om een lijst van de aanwezigen mee te nemen of in te zien, doe dat dan. Tijdens veel bijeenkomsten dragen mensen badges. Vroeg arriveren en enkele minuten kletsen bij de dames voor wiens neus alle badges liggen opgesteld, biedt je veel informatie. Even in je eentje staan of alleen een rondje lopen geeft je ook de kans om badges te bekijken. Aan de hand van badges of deelnemerslijsten kun je zelf bepalen of er mensen aanwezig zijn die je graag wilt spreken. Als je een hooggeplaatst en voor jouw bedrijf belangrijk persoon lokaliseert, grijp dan je kans nu je jezelf niet eerst voorbij een telefoniste en/of secretaresse hoeft te werken. Die kans krijg je waarschijnlijk niet snel weer. Als je bang bent om mensen met een hoge functie aan te spreken, is er flauw trucje dat mij op enkele cruciale momenten over mijn verlegenheid heeft geholpen; Visualiseer even dat die persoon met zijn broek op zijn enkels op het toilet zit. Zie vervolgens het billen-afveeg-ritueel voor je en je bent er weer van doordrongen dat alle mensen gelijk zijn. Dus hup, erop af stappen. Tref je op de deelnemerslijst een naam die je graag zou ontmoeten, maar die je nog nooit hebt gezien, vraag dan hulp aan gesprekspartners die je al wel kent (of net hebt leren kennen). Vraag of zij de bewuste persoon kennen en eventueel of ze je aan hem/haar voor willen stellen.

3. Stel niet te hoge doelen

Heb geen te hoge verwachtingen van een bijeenkomst en de hoeveelheid interessante mensen die je daar zult spreken. Verwacht niet ter plekke orders af te sluiten of bergen afspraken met potentiële klanten te noteren. Door te hoge verwachtingen te hebben, valt iedere bijeenkomst tegen. Ikzelf stel mij bij iedere bijeenkomst ten doel om één nieuw ding te leren en één interessant persoon te ontmoeten. Dat lukt altijd, en meestal leer en ontmoet ik meer dan verwacht. Dat zorgt ervoor dat ik nog steeds met veel plezier naar bijeenkomsten ga.

4. Verdeel je aandacht over bestaande en nieuwe contacten

Vaak weet je voordat je naar een bijeenkomst gaat al of en welke bekenden je er tegen zult komen. Besteed een deel van je tijd aan het onderhouden van bestaande contacten en een ander deel aan het opbouwen van nieuwe contacten. Probeer eerst enkele nieuwe relaties op te bouwen voordat je gezelligheid en vertrouwdheid gaat zoeken bij oude relaties. Stel nieuwe contacten voor aan bestaande. Zorg wel dat je kort aandacht besteed aan bekenden. Soms is een glimlach, knikje, knipoog, of handdruk voldoende. Als je de gelegenheid hebt, informeer dan naar hun werk en privéleven en vraag even vrijblijvend of je wat voor ze kunt betekenen. Dat kost vijf minuten en kan veel opleveren.

5. Houd tijdens ontmoetingen met onbekenden het initiatief.

Raak je in gesprek met een volslagen vreemde waarvan je geen benul hebt of hij of zij interessant voor je kan zijn, begin dan met vragen stellen en naar de antwoorden luisteren. Zo kun je inventariseren of je gesprekspartner(s) het waard is (zijn) om je aandacht en tijd aan te besteden. Zorg dat je zelf een kort verhaaltje klaar hebt en gebruik dit zo laat mogelijk in het gesprek als de persoon interessant is. Niet iedereen die je tijdens bijeenkomsten spreekt hoeft overigens op dat moment zakelijk interessant te zijn. Even ontspannen praten en lachen met iemand die je ligt is gezond en wellicht een welkome uitbreiding van je persoonlijke netwerk. En je weet nooit of iemand in de toekomst door een verandering van werk ook vanuit zakelijk oogpunt interessant wordt. Maar dat is dan een leuke bijkomstigheid.

6. Vertellen is zilver, luisteren is goud

Informele gesprekken met mensen kunnen je oneindig veel meer opleveren als je veel en goed luistert dan, wanneer je veel en goed vertelt. Jouw verhaal ken je zelf al. De verhalen, kennis en ervaringen van je gesprekspartner (deels) nog niet. Veel ondernemers zijn zo enthousiast over hun bedrijf dat ze daar graag honderduit over vertellen. Gebruik daar ontmoetingen in de kroeg voor. Tijdens bijeenkomsten met collega-ondernemers, vakgenoten of potentiële klanten levert luisteren je meer op. Door te luisteren kun je erachter komen of jij en je gespreksgenoot gemeenschappelijkheden hebben en of je (in de toekomst) iets voor elkaar kunt betekenen. Dat is waar je uiteindelijk voor netwerkt.

7. Houd het gezellig

Netwerken tijdens bijeenkomsten gebeurt tijdens het informele deel van het samenzijn. Dat betekent dat je moet proberen positieve informele gesprekken aan te knopen zodat je de gelegenheid hebt om mensen te leren kennen. Stel mensen op hun gemak, glimlach, ben geïnteresseerd en nieuwsgierig en zoek de overeenkomsten met jezelf. Waak ervoor dat je in je enthousiasme niet te snel te persoonlijk wordt, iemand de oren van de kop af kletst of je verliest in een discussie met je gesprekspartner. Brand niemand af, want dan verlies je altijd. Is het niet inhoudelijk, dan wel omdat tegenstanders nooit goede relaties worden. Ga tijdens bijeenkomsten ook nooit agressief tijgeren en botweg jezelf proberen te verkopen, dat werkt averechts. Houd het tijdens de netwerkbijeenkomst gezellig en focus op het leggen van contacten. Als iemand een interessante prospect voor je bedrijf lijkt, vraag dan om een visitekaartje en of je een keer vrijblijvend mag bellen.

8. Onderscheid directe en indirecte doelgroepen

Sommige mensen die je ontmoet kunnen op korte termijn interessant zijn voor je bedrijf. Anderen op de langere termijn en weer anderen zijn wellicht interessant voor iemand anders in je netwerk. Door ook aandacht aan de laatste twee doelgroepen te besteden bouw je een breed netwerk op. Met name door andere mensen met elkaar in contact te brengen, kweek je veel goodwill en bouw je een ambassadeursnetwerk voor jezelf en je bedrijf op.

9. Ontwikkel een kaartjesprotocol

Zorg bij iedere bijeenkomst die je bezoekt dat je voldoende – ongebruikte en dus nette – visitekaartje bij je en binnen handbereik hebt. Bewaar je eigen visitekaartjes en degene die je zojuist van anderen hebt ontvangen in gescheiden (jas)zakken. Andere mensen hebben er niets mee te maken wiens kaartje jij bezit. Daarnaast kun je op die manier sneller je eigen kaartje tevoorschijn toveren als iemand er om vraagt. Zorg ook dat je een pen onder handbereik hebt, zodat je eventueel aantekeningen of trefwoorden op een kaartje kunt schrijven. Bedenk ook aan wie je een kaartje geeft. Standaard iedereen een kaartje in de maag splitsen is niet de manier. Als je de mensen met wie je in gesprek bent geraakt om een kaartje vraagt, weet je snel genoeg of zij ook het jouwe wensen te ontvangen.

10. Zoek gemeenschappelijkheden en blijf altijd jezelf

Netwerken en zakendoen zijn gebaseerd op gemeenschappelijkheden, menselijke interesse en gunnen. Dat kan niemand voor iedereen opbrengen. Als je mensen spreekt met wie je niets gemeen hebt en voor wie je geen interesse op kunt brengen, moet je accepteren dat die lieden je niet liggen. Ga jezelf niet forceren, maar blijf jezelf. Rond het gesprek netjes af en richt je aandacht op mensen die je wel liggen en met wie je waarschijnlijk wel dingen deelt.